Amőbia Társasjáték aloldal_cim_alatti

A klasszikus amőba játékon alapuló szórakoztató logikai, érzékenyítő csapatjáték. Kósza korosztály őrsi foglalkozásaira kifejezetten alkalmas.

Jellegek

2-8 fő (őrsgyűlésre)
30+ perc
Kószák (12-17 évesek)
Vándorok (18+ évesek)
Belső tér
Papír-írószer
Szociális érzékenység
Csoportdinamika
Önismeret
Kreativitás
Kommunikáció
Megfigyelés
Logikai
Csapatjáték

Kellékek

Amőbia társasjáték - A társasjáték a UAct projekt finanszírozásából valósult meg, így minden cserkészcsapatnak és vezetőképzésnek ingyenes példány(oka)t tudunk biztosítani a készlet erejéig! Rendelési igényedet ezen az ímélcímen tudod jelezni: berecz.lilla@mcssz.hu

Leírás

MIRŐL SZÓL A JÁTÉK?

Amőbiában 3 amőba törzs, a zöldek, a kékek és a rózsaszínek élnek együtt békében vagy éppen háborúban. Mindegyikőjüknek az a célja, hogy a saját amőbatelepét növelje különböző küldetések elvégzésével. Ám ebben az igazságtalan országban a csapatok nem egyenlő esélyekkel indulnak - a kérdés, hogy sikerül-e leküzdeni a hátrányokat és jól használni az előnyöket. Csatlakozzatok a törzsekhez és építsétek együtt Amőbiát, de készüljetek fel a csatákra, alkukra és a közös kihívásokra is! 

Az AMŐBIA-ban megjelenő szituációk valósággal való hasonlósága nem a véletlen műve - a játék célja a szórakoztatás mellett a társadalomban fellelhető egyenlőtlenségek lemodellezése, a témáról való beszélgetés beindítása.

 

HOGYAN MŰKÖDIK?

A játék menetét és szabályait a csatolt játékszabályban tudod elolvasni.

 

MIÉRT AJÁNLJUK?

Cserkészvezetőként könnyen találkozhatunk olyan gyerekekkel (pl. roma, ázsiai, ukrán menekült, nehéz anyagi helyzetből érkező), akik az átlaghoz képest több nehézség árán boldogulnak az életben. Sokakat érint így vagy úgy a társadalmi különbségek témája, ezért fontos róla beszélnünk! Az Amőbiát játszva megtapasztalhatjátok kicsiben az egyenlőtlen esélyek okozta igazságtalan küzdelmet, ami segíti a társadalmi egyenlőtlenségekről való beszélgetések beindítását, az őrstagok saját tapasztalatainak megosztását. A beszélgetések során akár konkrét esetekre vonatkozó megoldási lehetőségek is megfogalmazódhatnak bennetek. Mind a versengés, mind az együttműködés egyaránt megjelenik az Amőbiában, melyek a hétköznapi élet mozgatórugói is. A játékban meg kell találnotok a módot az előnyök megfelelő kihasználására és a hátrányok leküzdésére egy-egy saját vagy közös cél érdekében. A játék során egyeztetni, rábeszélni, alkudozni fogtok - az Amőbia tehát a kommunikációt is fejleszti, valamint szórakozásnak sem utolsó!

 

JÁTÉKVEZETŐI SEGÉDLET

Ha van kedved, oszd meg velünk a játékkal kapcsolatos visszajelzéseidet itt

Jellemző tapasztalatok

  • Általában 15-20 perc a játék időtartama, de időnként ettől lehet jelentősen hosszabb is a játékosok stratégiáinak függvényében. Ez a kooperatív változat esetében a legjellemzőbb, ott akár 1 óráig is elhúzódhat.
  • Az esetek többségében a zöld iksz nyer, legritkábban pedig a kék háromszög. A sikerességet befolyásolja az ügyesség, az együttműködés és a szerencse is. A kooperatív változat esetében
  • Ritkán kialakulhat döntetlen helyzet, ha már senki nem tud úgy rajzolni, hogy küldetéseit teljesítse. Ennek nagyobb a valószínűsége, ha valamelyik csapat szabotál.
  • A csapaton belüli együttműködés kialakítása gyakran időt vesz igénybe. Előfordulhat, hogy az első játék során még nem jellemző a kommunikáció, de később meglátják a játékosok ennek a jelentőségét és akár minden egyes lépést megbeszélnek.
  • Csapatok között is gyakran kialakulnak alkuk vagy szövetségek. Ezek kívülről nem mindig tűnhetnek teljesen logikusnak, előfordulhat, hogy a rosszabb helyzetben lévő csapat tovább segíti az előnyben lévőt. Ettől függetlenül ezek teljesen szabályosak.
  • A szabály szerint az a csapat, amelyik nem tartja be a speciális képességét, nem nyerhet. Ebből kialakulhatnak viták, hogy betartották-e vagy sem - előfordulhatnak kétes esetek. Mi azt javasoljuk, hogy a szándékosságot is vegyétek számításba - direkt szegte meg a csapat a rá vonatkozó szabályt? Egyszer véletlen csúszott ki a száján valami, aminek nem kellett volna? A játékot mindenképp úgy zárjátok, hogy a győztest mindenki elfogadja. Ha ilyen helyzetet nem tudtok teremteni, akkor egyezzetek ki döntetlenben!
  • A lezáró kérdésekkel kapcsolatban néha nem lelkesek a játékosok kezdetben. Ez általában idővel megváltozik és nagyon szívesen beszámolnak a gondolataikról azok is, akik korábban elzárkóztak ettől.

Néhány kiegészítő kérdés, ami előjöhet a körzáró beszélgetések során

  • Mennyire címkézték fel az egyes csoportokat jellemzőkkel? Pl.:  gonosz zöldek, béna kékek stb.
  • Milyen közös nyelvet alakítottak ki a játékosok? (pl. égtájak szerinti, személyekhez viszonyított, koordináta rendszer alapján való irányítás stb.) Hogy ment ezek használata az egyes résztvevőknek?
  • Összefogtak a rózsaszínek a kékekkel a zöld ellen?
  • Mennyire volt jellemző a csalás? (pl. egymás lapjainak megnézése, csapatjellemző be nem tartása)
  • Milyen való életbeli csoportokra hasonlítanak a kék, a rózsaszín és a zöld amőba törzsek szerintetek?
  • Milyen való életbeli nehézségekre hasonlítanak a kék vagy a rózsaszín csapatra vonatkozó megkötések?
  • Milyen való életbeli előnyökre hasonlítanak a zöld csapatra vonatkozó könnyítések?
  • Van-e saját tapasztalatotok a való életből az egyenlőtlenségek megélése kapcsán? (Ez érzékeny téma lehet, óvatosan, figyelmesen és elfogadóan kezeljétek!)

Javaslatok a játékvezetőnek

  • Olvasd el előre alaposan a játékszabályt! Ha lehet, akkor játssz is egy kört, hogy legyen saját élményed.
  • A játék megismerésekor teljesen normális időszak a kezdetleges értetlenkedés, a szabályokkal szembeni bizonytalanság. Érdemes a legfontosabb szabályokat ilyenkor elismételni, buzdítani a játékosokat, hogy egymás között válaszolják meg a kérdéseket.
  • A játékosok szabályokhoz való hozzáállása nagyon különböző lehet. Törekedj arra, hogy a játékosok minden szabályt megértsenek és betartsanak, de a legfontosabb az, hogy egy szuper közös játékélményt szerezzetek!
  • Ha konfliktus adódik a játék közben, akkor először próbáljátok meg a játékszabályok alapján tisztázni a helyzetet. Ha az ellentét továbbra is fennáll, akkor keressetek olyan megoldást, ami az összes játékos számára elfogadható.
  • Készülj nyugodtan te is további kiegészítő kérdésekkel a beszélgetéshez!
  • Ha van olyan kérdés, ami valakit nagyon érzékenyen érintene és nem szolgálná a közösség fejlődését, akkor azt nyugodtan hagyjátok ki.

Néhány fontos szempont a beszélgetések vezetéséhez

  • Teremtsd meg a légkört a beszélgetéshez: üljetek körben, vagy úgy, hogy mindenki lásson, mindenkit!
  • Érdemes nyílt kérdéseket feltenni, arra könnyebben tudnak válaszolni a tagok.
  • Segítsd a csapat tagjait, hogy hallgassák meg egymást!
  • Állítsd meg a beszélgetést, ha valaki bántó módon szól!
  • Figyelj rá, hogy mindenki kaphasson szót, aki szeretne, és senki ne uralja a beszélgetést!
  • Bátorítsd a csendeseket egy-egy kérdéssel, de ne legyen kötelező megszólalni, mindenki élhet a passzolás lehetőségével.
  • A beszélgetés során törekedjetek a jelenségek megszemlélésére, ha lehet, ne minősítsétek egymást - a fő cél észrevenni, hogy az egyes szerepeket hogyan éljük meg, és megérteni, hogy a való életben ezen szerepek viselői mit élhetnek meg.
  • Mivel érzékeny témáról van szó, érdemes felhívni a figyelmet arra, hogy annyit osszanak meg egymással a tagok, amennyit biztonságosnak éreznek - ha mélyebbre mentek, bensőségesebb lesz a beszélgetés, de érzelmileg nehezebb is lehet, ezért ha bizonytalannak érzékeled a helyzetet, nyugodtan állj meg, jelezd nekik, ha szükséges.

Amőbia társasjáték - A társasjáték a UAct projekt finanszírozásából valósult meg, így minden cserkészcsapatnak és vezetőképzésnek ingyenes példány(oka)t tudunk biztosítani a készlet erejéig! Rendelési igényedet ezen az ímélcímen tudod jelezni: hello@mcssz.hu

Fájlok

Akik eddig megköszönték:

Szoboszlay Szabolcs Bálint

Ha elakadtál vagy segítségre lenne szükséged:

it-fejlesztes@cserkesz.hu